Σάββατο 23 Οκτωβρίου 2010

Η ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ (ΕΙΣΑΓΩΓΗ)- ΤΟΥ GIOACHINO ROSSINI


Η υπόθεση του έργου εκτυλίσσεται το 1459, όπου ο Μωάμεθ πολιορκεί την Κόρινθο. Η κόρη του άρχοντα της Κορίνθου, η Παμίρα, είναι κρυφά ερωτευμένη με τον Αλμανζόφ, ο οποίος στην πραγματικότητα είναι ο Μωάμεθ και έτσι, αρνείται το σύζυγο που της παρουσιάζει ο πατέρας της...

ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Μετά την εγκατάστασή του στο Παρίσι, το 1824, ο Ροσίνι ανταποκρίθηκε καίρια -και με ετοιμότητα δεινού επιχειρηματία- στο φιλελληνικό πνεύμα που είχαν ξεσηκώσει σε όλη την Ευρώπη και ιδιαίτερα στη Γαλλία οι διαδοχικές ειδήσεις από την επαναστατημένη Ελλάδα. Για την πρώτη του όπερα, που θα ανέβαινε στη γαλλική πρωτεύουσα το 1826, προτίμησε μια εξασφαλισμένη επιτυχία. Eτσι, διασκεύασε τον Μωάμεθ Β΄ με νέο, αναπροσαρμοσμένο γαλλικό λιμπρέτο, αλλάζοντας τον τόπο και την εθνικότητα των ηρώων. Στη νέα ψευδοϊστορική όπερα έδωσε τον τίτλο Η Πολιορκία της Κορίνθου. Εξελίσσεται επίσης το 1459 αλλά στην Κόρινθο. Την πόλη, που απειλείται επίσης από τους Τούρκους του Μωάμεθ Β΄, υπερασπίζονται τώρα γενναίοι Eλληνες. Και πάλι, οι ηρωικοί υπερασπιστές προτιμούν τον θάνατο από την υποταγή στον κραταιό δυνάστη, ενώ η τραγική ηρωίδα της όπερας στο τέλος αυτοκτονεί για να μην πέσει στα χέρια του εχθρού. Μουσικά το όλο συμμορφώνεται προς τη ρεαλιστική λογική του Ρομαντισμού και αποκτά επική πνοή συνεισφέροντας αποφασιστικά στην ωρίμαση τής καθαρόαιμα γαλλικής «μεγάλης όπερας» (grand opra). Αξίζει επίσης να επισημάνουμε ότι ακόμη και στη φιλελεύθερη Γαλλία, η Aστυνομία επέβαλε την αντικατάσταση της ιδεολογικά εύφλεκτης λέξης «ελευθερία» με τη λέξη «πατρίδα»!

ΑΣ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΟΜΩΣ ΟΤΙ Ο ΡΟΣΙΝΙ ΗΤΑΝ ΚΙ ΑΥΤΟΣ ΦΙΛΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΣΕ ΜΕ ΠΟΛΛΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ (ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΙΚΑ) ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΩΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΜΕΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου